SINUSTAKO UNDERGROUND KAUPPIAS?
KIVIJALKA
Olet varmaan lukenut uutisia kivijalkaliikkeiden kuolemisesta? Osittain tämä uutinen pitääkin varmasti paikkansa, koska yritystoiminnassa on parempi pysyä liikkeessä ja kehittää toimintaa ympäristön muuttuessa.
Kun ensimmäinen UG perustettiin Jyväskylään vuonna 2006 oli toiminnan painopiste hyvin erilainen, kuin se on nyt. Jos se ei olisi erilainen, ei olisi varmaan UG:n liikkeitäkään. Olemme sopeutuneet toimintaympäristön muutokseen ja yhäkin Jyväskylän UG palvelee asiakkaitamme kaupungin keskustassa.
Muut liikkeemme sijaitsevat Joensuussa (vuodesta 2009) ja uusimpana Tampereen myymälä, joka avattiin keväällä. Keskeisin osa toimintaamme on palvelu. Niin asiakaspalvelu kuin lävistyspalvelukin ovat oleellinen osa toimintaa sekä Joensuun liikkeessä palvelee myös Barber. Haluamme, että asiakkaalle tulee aina hyvä fiilis, kun hän saapuu UG:lle. Palveluiden avulla liiketoiminta pysyy kannattavana. Lävistystä tai hiustenleikkuuta ,kun ei vieläkään voi tilata kiinalaisesta verkkokaupasta.
Huomioitavaa on, että kivijalan tyhjentyessä on halpaa liiketilaa tarjolla runsaasti. Voidaankin sanoa, että kivijalan "kuoleminen" on meidän etu, vaikka se saattaa kuulostaa erikoiselta, mutta nyt on liiketilojen suhteen vuokraajan markkinat.
KAUPPIAAT
Liikkeidemme toimintaa pyörittävät itsenäiset kauppiaat, eli kyseessä on ns. franchising-ketju. Franchising kuulostaa terminä vähän huonolta ja meidän toimintamme perustuukin enemmän yhteistyöhön, jossa kaikkien toiminta tukee toinen toistaan ja yhdistämällä voimamme olemme voineet ohjata resursseja toimintaan ihan eri tavalla verrattuna siihen, että jokainen toimisi yksin. Tokihan ketjuna toimittaessa on muistettava tietyt pelisäännöt, mutta kauppiaat toimivat omassa arjessaan varsin vapaasti ja ovat myös ketjun kehitystyössä vahvasti mukana.
NÄKYVYYS
Olemme saavuttaneet varsin laajan seuraajakunnan somessa ja jokainen kauppias voi hyödyntää meidän yli 30 000 Facebook tykkääjää ja kohta 5000 Instaseuraajaa, sekä laajaa sähköpostilistaa. Olemme panostaneet myös Google-näkyvyyteen ja sivuillamme vierailee satoja tuhansia ihmisiä vuosittain. Näkyvyys onkin uusien yrittäjien suurin kompastuskivi, mutta osana Undergroundia saat laajan näkyvyyden heti alussa ja ammattimaisen taustatiimin hoitamaan tiedotusta ja markkinointia.
On varsin erilaista avata oma liike tilanteessa, jossa sinulla on jo valmiina kymmeniä tuhansia seuraajia, kuin tilanteessa jossa teet profiilin ja alat kutsua kavereitasi tykkäämään siitä.
Myös vuotuinen Underground Model tuo näkyvyyttä. Tätäkin hommaa tehdään mahtavalla tiimillä. Tänä vuonna valittiin jo kuudes Underground Model. |
SINUSTAKO UG-KAUPPIAS?
Olemme aloittamassa uusien kauppiaiden etsinnän ja kyselimmekin jo asiakkailtamme hiukan minne he liikkeitä haluaisivat. Lisäksi olemme lanseeraamassa uudenlaisen UG-konseptin, jossa kyseessä on pienemmällä valikoimalla toimiva Underground Studio, eli valikoima on suppeampi ja toiminta painottuu enemmän lävistyksiin ja koruihin sekä asusteisiin. Tässä konseptissa ei ole mukana vaatemyyntiä js siihen on mahdollista sisällyttää myös Joensuussa nyt pilotissa olevaa barbertoimintaa. Tämä mahdollistaa aloittamisen pienemmällä pääomalla ja pienemmät tilat, jolloin kulutaso pysyy maltillisena.
Kuva Tampereen myymälästämme. |
Mikäli koet, että sinusta voisi olla (UG)yrittäjäksi ota reippaasti yhteyttä. Yrittäjyyteen tarvitset taloudellisten realiteettien lisäksi intoa ja järkeä, sekä valtavan korkeaa työmoraalia, ja luonnollisesti halua toimia yrittäjänä ja palvella asiakkaitasi.
Tiedämme, että voimme tarjota hyvän konseptin ja ketjumme, sekä muiden kauppiaiden tuen, sekä tarvittavan koulutuksen. Jos väitettäisiin, että yrittäjyys Suomessa on helppoa, niin jauhettaisiin täyttä paskaa, mutta osana UG:ta on varmasti hyviä päiviä paljon enemmän kuin huonoja ja osana kokenutta organisaatiota sinun ei tarvitse tehdä ihan jokaista virhettä mitä me ollaan tehty, vaan pääset nopeasti alkuun.
Mikäli kiinnostuit, niin ota yhteyttä pekko@undergroundstore.fi Etsimme kauppiaita kaikkiin suurehkoihin kaupunkeihin, jossa meillä ei vielä ole toimintaa.
Kommentit
Lähetä kommentti